LAADPALEN

Laadpaal hero

Overal elektrisch opladen

De snelle groei van elektrische voertuigen brengt voor u als installateur interessante kansen met zich mee. Doordat de markt zo snel groeit, neemt ook de vraag naar laadvoorzieningen snel toe. Plaatst u nog geen laadpalen? Grijp die kans dan snel!

Welke laadpaal wanneer?

Heeft u al enige ervaring met het installeren van laadpalen maar ziet u door grote opkomst van laadpalen de bomen door het bos niet meer? SPOILER ALERT: u bent niet de enige!
De ene laadpaal past perfect in een thuissituatie, de andere alleen op een openbaar parkeerterrein. En dan zijn er nog verschillende merken. Welke laadpaal past bij welke situatie? En waar moet u op letten?

Veelgestelde vragen

Wilt u nu nog geen hulp inroepen van een laadpaal-specialist? Dan kunt u de meest gestelde vragen over laadpalen ook hier vinden. Wie weet staat uw vraag hier tussen en kunt u direct weer verder.

Er bestaan drie soorten laadpalen: de private oplaadpaal (voornamelijk voor thuis), een (semi-)publieke laadpaal en een snellaadpaal. Voor de private oplaadpaal op eigen terrein is geen abonnement nodig. Voor de (semi-)publieke laadpaal en de snellaadpaal wel. Een publieke laadpaal is eigendom van de gemeente, slechts incidenteel zijn deze gratis te gebruiken. Voor snellaadpunten heeft men altijd een abonnement nodig.

  • Locatie. Waar moet de laadpaal geïnstalleerd worden? In de meeste gevallen geldt: hoe dichterbij de meterkast hoe goedkoper het wordt
  • Voedingskabel. Hoe moet de voedingskabel vanaf de meterkast naar het punt lopen? Is er een kruipruimte aanwezig of moet er gegraven worden?
  • Meterkast. Is er genoeg fysieke ruimte en is er genoeg ruimte om het vermogen te leveren?
  • Verrekenen. Wil uw klant graag een vergoeding van de gebruikers voor de geladen kWh?

Met een slimme laadpaal en een backoffice gaat dit automatisch. Kiest de klant hier niet voor, dan kan het ook met een kWh-meter. 

Als e-installateur heeft u slechts een kleine bijscholing nodig om laadpalen te kunnen installeren. Zo dient u de benodigde software te leren gebruiken en te weten welke aanpassing in de groepenkast er nodig is.

Volg een training bij de leverancier van uw keuze, zoals EV-box of Alfen. Bij voldoende belangstelling is het ook mogelijk deze trainingen te organiseren op een van de locaties van Technische Unie.

Ook de NEN1010-training voor duurzame oplossingen die Technische Unie aanbiedt, biedt u informatie over het installeren van laadpalen.

Er zijn laadpalen op wisselstroom en laadpalen op gelijkstroom op de markt. Beide manieren zijn goed voor specifieke situaties. 

DC laden

DC laden is aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop – het zogenaamde snelladen. 

AC laden

AC laden is in vrijwel alle andere gevallen de beste optie. Door de hogere kosten voor de productie en installatie van DC-laders, gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC (wisselstroom) laden. Indien er voor het opladen in de regel minimaal 20 minuten beschikbaar is, adviseert u uw klant waarschijnlijk de keuze voor AC-laden. Ook voor in de toekomst blijft AC meest gekozen manier van laden.

Dynamic Load Balancing is een techniek die ervoor zorgt dat het stroomnetwerk in de woning (of ander gebouw) niet overbelast raakt. 

Deze functie meet elke seconde de belasting van het stroomnetwerk en stemt daar de laadsnelheid van de laadpaal op af. 

Een laadpaal met Dynamic Load Balancing heeft als extra voordeel dat de meterkast niet verzwaard hoeft te worden. En in sommige gevallen kunnen er zelfs twee auto's tegelijk opladen. 

Dynamic Load Balancing kan voor zowel voor de particulier als zakelijke klant worden ingezet. 

 

Staat uw vraag er niet tussen? Bezoek dan de Laadpalen vragen & antwoorden pagina via onderstaande knop.

Laadpalen bij Technische Unie

  • Compleet met alle toebehoren
  • Volledig merkonafhankelijk advies
  • Laadpaalspecialisten
  • Totaalinstallaties met zonnepanelen, warmtepompen en energiemanagementsystemen
Laadpaal TU