Laadpalen vragen & antwoorden

Door Technische Unie
31 augustus 2021
Technische Unie

Algemene vragen over laadpalen

Er bestaan drie soorten laadpalen: de private oplaadpaal (voornamelijk voor thuis), een (semi-)publieke laadpaal en een snellaadpaal. Voor de private oplaadpaal op eigen terrein is geen abonnement nodig. Voor de (semi-)publieke laadpaal en de snellaadpaal wel. Een publieke laadpaal is eigendom van de gemeente, slechts incidenteel zijn deze gratis te gebruiken. Voor snellaadpunten heeft men altijd een abonnement nodig.

Door een laadpaal goed te onderhouden, bespaart uw klant geld. Ook kan het bij de verzekeraar een eis zijn dat de elektrische installatie elk jaar opnieuw gekeurd wordt. Doordat het bij laadpalen om hoge vermogens en bijbehorende temperaturen gaat, is het daarom verstandig om de laadpaal elk jaar opnieuw te keuren.

Ja dat kan. Elke laadpaal is uitgerust met een Mennekes-type 2-aansluiting. Elke elektrische auto is standaard uitgerust met een stekker die op deze aansluiting past. 

Hoe snel een elektrische auto is volgeladen, hangt af van de capaciteit van de accu en de lader in de auto. Grofweg kun je de capaciteit van de batterij delen door het afgegeven vermogen van de laadpaal. Elke auto kan in ieder geval met 3,7 kW laden, maar er komen ook steeds meer modellen die bijvoorbeeld met 11 of 22 kW kunnen laden.

Ook is de laadtijd afhankelijk van hoe leeg de accu is, hoe snel de auto kan laden en wat voor type laadpaal beschikbaar is. Wanneer uw klant een elektrische auto thuis laadt met een 220 Volt-aansluiting kan hij rekenen op een laadtijd van 8 uur.

Bij een standaard publiek laadpunt is dit ongeveer 2 tot 4 uur, afhankelijk van het type auto. Wanneer uw klant kiest voor een snellaadpaal is de auto met maximaal 30 minuten voor minimaal 80 procent geladen.

  • Locatie. Waar moet de laadpaal geïnstalleerd worden? In de meeste gevallen geldt: hoe dichterbij de meterkast hoe goedkoper het wordt
  • Voedingskabel. Hoe moet de voedingskabel vanaf de meterkast naar het punt lopen? Is er een kruipruimte aanwezig of moet er gegraven worden?
  • Meterkast. Is er genoeg fysieke ruimte en is er genoeg ruimte om het vermogen te leveren?
  • Verrekenen. Wil uw klant graag een vergoeding van de gebruikers voor de geladen kWh?

Met een slimme laadpaal en een backoffice gaat dit automatisch. Kiest de klant hier niet voor, dan kan het ook met een kWh-meter. 

Alle accu’s verliezen in meer of mindere mate capaciteit naarmate ze vaker worden geladen. Of snelladen slecht is voor de accu is afhankelijk van veel factoren. Het type accu speelt hierbij een belangrijke rol en uiteindelijk is het de autofabrikant die bepaalt hoe vaak een auto snel geladen kan worden.

Volg dus altijd de instructies van de fabrikant op wat betreft het opladen van de accu van uw elektrische auto. In het ChaDeMo-protocol zijn maatregelen getroffen om de schadelijke effecten van het snelladen te minimaliseren. Zo wordt continu de temperatuur van de accu gemeten en wordt bij warmteontwikkeling het laadvermogen teruggebracht. Het is dus niet zo dat snelladen per definitie slecht is voor de accu.

Elk merk en model heeft eigenschappen die afgestemd zijn op een specifieke situatie. Over het algemeen kunt u een onderscheid maken in:

  • de kwaliteit van de behuizing en de onderdelen
  • slimme en domme laadpunten
  • het laadvermogen

Een ‘domme’ laadpaal geeft de eigenaar geen uitgebreide informatie. U kunt dit type laadpunt zien als een veilige verlenging van het stopcontact. Er zijn ook ‘domme’ laadpalen waarbij een toegangsrestrictie is in te stellen. Het is hierbij echter niet mogelijk om een tarief in te stellen of de stroomkosten te verrekenen.

Een ‘slimme’ laadpaal is een laadpaal met een stukje software erachter. Deze software verschaft uw klant toegang tot de laadpaal en krijgt zo inzicht in eerdere laadsessies. Daarnaast is het mogelijk om toegangsrestricties in te stellen op pasniveau. Het belangrijkste voordeel van een slimme laadpaal is dat uw klant de stroomkosten kan verrekenen en een laadtarief kan instellen.

  •  Locatie: Waar moet de laadpaal geïnstalleerd worden? In de meeste gevallen geldt hoe dichterbij de meterkast, hoe goedkoper.
  • Voedingskabel: Hoe moet de voedingskabel vanaf de meterkast naar het laadpunt lopen?
  • Is er een kruipruimte aanwezig of moet er gegraven worden?
  • Meterkast: Is er voldoende fysieke ruimte aanwezig. En is er genoeg ruimte om het vermogen te leveren?
  • Verrekenen: Wilt u een toegangsrestrictie instellen?
  • Speciale parkeerplaats(en)
  • Eventueel signing (verkeersbord of gekleurd vak).

Voor een VvE is een slimme laadpaal de beste keuze. Hierbij is er inzicht in de laadsessies en kan de facturering automatisch verlopen.

We spreken van een snellader als er geladen kan worden met een vermogen van 40-50 kW. Hiermee kan de auto in 20 minuten tot een uur voor 80 procent worden volgeladen. De laadsnelheid neemt af naarmate de batterij voller is. Hiermee voorkom je beschadiging aan de batterij. Dit is altijd een DC lader waarbij de AC-DC converter van de auto niet wordt gebruikt (deze heeft niet de capaciteit om 50kw om te zetten).

Technische vragen over laadpalen

Als e-installateur heeft u slechts een kleine bijscholing nodig om laadpalen te kunnen installeren. Zo dient u de benodigde software te leren gebruiken en te weten welke aanpassing in de groepenkast er nodig is.

Volg een training bij de leverancier van uw keuze. Bij voldoende belangstelling is het ook mogelijk deze trainingen te organiseren op een van de locaties van Technische Unie.

Ook de NEN1010-training voor duurzame oplossingen die Technische Unie aanbiedt, biedt u informatie over het installeren van laadpalen.

Er zijn laadpalen op wisselstroom en laadpalen op gelijkstroom op de markt. Beide manieren zijn goed voor specifieke situaties. 

DC laden

DC laden is aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop – het zogenaamde snelladen. 

AC laden

AC laden is in vrijwel alle andere gevallen de beste optie. Door de hogere kosten voor de productie en installatie van DC-laders, gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC (wisselstroom) laden. Indien er voor het opladen in de regel minimaal 20 minuten beschikbaar is, adviseert u uw klant waarschijnlijk de keuze voor AC-laden. Ook voor in de toekomst blijft AC meest gekozen manier van laden.

Dynamic Load Balancing is een techniek die ervoor zorgt dat het stroomnetwerk in de woning (of ander gebouw) niet overbelast raakt. 

Deze functie meet elke seconde de belasting van het stroomnetwerk en stemt daar de laadsnelheid van de laadpaal op af. 

Een laadpaal met Dynamic Load Balancing heeft als extra voordeel dat de meterkast niet verzwaard hoeft te worden. En in sommige gevallen kunnen er zelfs twee auto's tegelijk opladen. 

Dynamic Load Balancing kan voor zowel voor de particulier als zakelijke klant worden ingezet. 

In de meeste gevallen gebruikt een laadpaal de reeds aanwezige stroomvoorziening van een woning of bedrijfspand. 

Soms is extra laadvermogen gewenst, bijvoorbeeld door de netaansluiting te verzwaren of het beschikbare vermogen beter te verdelen door middel van load balancing.

1-fase laadpalen

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een maximaal vermogen van 32A. Het maximale laadvermogen is 7,4kW. De meeste huishoudens en elektrische voertuigen zijn uitgerust voor 1-fase laden.

3-fasen laadpalen

Een 3-fasen laadstation maakt gebruik van een 3-fase netaansluiting. Het maximale vermogen bij 3-fasenladers is 32A en het maximale laadvermogen is 22kW. Openbare laadfaciliteiten beschikken vaak over een 3-fase laadstation.

Om het gebruik van laadpalen te verrekenen moeten deze voorzien zijn van een RFID-scanner.

Met een laadpas van een provider of een werkgever kan een privépersoon of een werknemer zijn elektrische voertuig opladen. Laadpalen in thuis situaties zijn meestal niet voorzien van een RFID-lezer, deze zijn dus niet beveiligd tegen oneigenlijk gebruik

Mag u een offerte uitbrengen voor het plaatsen van zonnepanelen? Bespreek dan direct de mogelijkheid van een laadpaal voor de deur.

Wie bereid is te investeren in een duurzame stroomvoorziening, heeft mogelijk ook interesse in elektrisch rijden. En als de meterkast tóch moet worden uitgebreid met een of meer groepen, is het een goed moment om ook een extra groep voor een laadpaal te plaatsen.