Producten in een veel te grote doos. Of extra dik gewikkeld in plastic. Een doos vol piepschuim of bubbeltjesplastic terwijl het product al in een beschermend doosje zit. Iedereen kent dit wel. Ook in de installatiebranche worden producten regelmatig op deze manier verpakt. Maar daar komt een eind aan, als het aan ons ligt. Wij sloegen dan ook met Techniek Nederland, meerdere installatiebedrijven en groothandels de handen ineen. Ons uiteindelijke doel: het verminderen én verduurzamen van verpakkingen. De eerste aanzet? Het brancheplan verpakkingen.
Verpakkingen verminderen en verduurzamen
Wat is het brancheplan verpakkingen?
Begin 2022 is het brancheplan verpakkingen vóór en mét de installatiebranche opgesteld. Doel van het plan is het verminderen en verduurzamen van verpakkingen. Met uiteindelijk resultaat een volledig circulaire economie waarbij het gebruik van primaire grondstoffen van verpakkingen en het verpakkingsafval extreem wordt verminderd. Dit is niet alleen de wil van de deelnemers van het brancheplan, maar ook van de Rijksoverheid. Zij willen namelijk in 2030 al 50% minder primaire grondstoffen gebruiken.
Minder verpakkingen. Hoe gaan we dat realiseren?
Om echt zoden aan de dijk te zetten, moet dit met de hele branche georganiseerd worden. Alle schakels in de keten zijn essentieel. Verpakkingsleveranciers, fabrikanten, groothandels, installateurs, consumenten, afvalinzamelaars. Allemaal zullen zij hun steentje bijdragen.
De deelnemers van het brancheplan verpakkingen moeten vóór 2025 bepaalde doelstellingen betreft verpakkingen opnemen in hun strategisch plan én deze ook uitvoeren.
Hoe pakken wij dit aan als groothandel?
Warner Belger houdt zich bij Technische Unie onder andere bezig met de strategie van het verminderen en verduurzamen van onze eigen verpakkingen. Warner: “Technische Unie is al een paar jaar bezig met het sterk verminderen van plastic verpakkingen. Zo kochten we plastic zakjes en wikkelfolie van dunner materiaal in en lieten we het plastic in vensterverpakkingen achterwege.
We zijn ook kleinere zakjes gaan inkopen. Voorheen gebruikten we voor kleine producten grote zakken. Dat is zonde natuurlijk, want driekwart van de zak gebruik je niet. Bij sommige producten kiezen we nu voor papieren strookjes in plaats van plastic zakjes. Dit moet bijvoorbeeld bij producten waar geen sticker op geplakt mag worden.
Verpakkingen zullen nooit helemaal verdwijnen. Ze hebben namelijk een belangrijk doel: het beschermen van het product. Maar over de verpakkingen die we nu nog wel gebruiken denken we de komende jaren heel goed na.
We hebben nu al met al deze veranderingen in 2020 30 ton minder plastic verpakkingen gebruikt. In 2021 hebben we nóg eens 30 ton minder plastic gebruikt.
Inmiddels, in 2024, zijn we al veel verder. Zo is tape niet meer van plastic, maar van papier, zijn onze noppenzakken voor 80% van gerecycled plastic, bufferblokken van zonnepanelen zijn niet meer van schuim, maar van karton en zijn de PV-dragers ook van karton én 100% recyclebaar.
En dit is nog maar een greep uit de vele veranderingen die wij hebben doorgevoerd. Alle veranderingen én onze doelen vindt u in ons Verpakkingsplan.
Ook klanten van Technische Unie zijn er steeds vaker mee bezig. Zo wilde een grote klant van ons alleen nog maar producten met verpakkingsmateriaal dat volledig recyclebaar was. Dat zette ons aan het denken. Toen zijn we ook met leveranciers in gesprek gegaan. Wat is er mogelijk en wat niet? Uiteindelijk hebben we zelf ook een lijst opgesteld met waar een leverancier aan moet voldoen wanneer ze verpakkingsafval aan ons leveren. Zo zijn er al leveranciers die in bakken leveren in plaats van karton of plastic verpakkingsmateriaal.
Voor een groothandel is dit vraagstuk toch een uitdaging omdat we zoveel leveranciers hebben. De ene leverancier hecht er ook meer waarde aan dan een andere. Maar wij proberen het wel actief te stimuleren door er zelf veel aandacht aan te schenken en ook ons eigen verpakkingsmateriaal blijvend te verminderen.”
Waarom is afval verminderen zo lastig?
Warner: “Die plasticzakjes die wij om producten doen, die zijn er niet voor niets. Kleine schroefjes moeten bij elkaar gehouden worden, het biedt bescherming, of er mag geen sticker op. Kortom: over die zakjes is nagedacht. Dus dat niet iedereen staat te springen om verpakkingen te verminderen, beseffen we heel goed. Dat is ook niet gek, want het verminderen van verpakkingsafval kost tijd, inspanning en geld. Grote bedrijven zijn daarop ingericht en hebben er budgetten voor. Maar kleine(re) bedrijven zijn vooral afhankelijk van wat leveranciers of groothandels doen.
En als we het nog breder trekken: afval brengt ook financieel nog niet altijd iets op. Het kost soms juist geld. Dat maakt het lastig om iedereen mee te krijgen.”
Gedachte experiment: statiegeld op ál het plastic?
Maar wat nou als afval wél wat waard zou zijn? Warner denkt dat er dan pas écht een grote verandering plaatsvindt.
“Plastic is, als het in de natuur belandt of niet wordt gerecycled, belastend voor het milieu. Maar schoon plastic, dat wil zeggen: plastic zonder stickers erop, is heel goed te recyclen. Als bedrijven zouden stoppen met het leveren van plastic met toeters en bellen, waardoor het makkelijker is voor iedereen om plastic goed te scheiden, is er heel veel mogelijk. Stel nu dat plastic iets waard wordt. Dat er op ál het plastic statiegeld komt. Per kilo ofzo. Dan vind je het straks niet meer in de natuur, want iedereen gaat dat opruimen.”
En die stelling van Warner is zo gek nog niet. Neem de kleine plastic flesjes waar sinds 1 juli 2021 statiegeld op zit. Sinds die tijd komt al 80% van de plastic statiegeldflessen retour, meldt Statiegeld Nederland op hun website. Ook milieuactivist ‘Zwerfinator’ Dirk Groot vertelt in Trouw dat het aantal plastic flesjes in de natuur met zo’n 70% is verminderd.
De bal ligt niet alleen bij ons. Wat vindt u?
Technische Unie blijft investeren in het verminderen van verpakkingsafval. Daar hebben wij voor getekend in het brancheplan verpakkingen en als doel opgenomen in onze eigen duurzaamheidsstrategie. Zo blijven wij onze processen verduurzamen om een schone, groene wereld achter te laten.
Maar wij vinden ú ook heel belangrijk. Daarom is de vraag: hoe maken wij het u zo makkelijk mogelijk én hoe kan dat op een duurzame manier?
Warner: “Die plasticzakjes die wij om producten doen, hebben een reden. Wij willen onze producten netjes en onbeschadigd aan u leveren. Maar eigenlijk vinden wij dat ú de keuze moet kunnen maken. Wilt u een verpakking, of niet?”
Wij gaan door met het ontwikkelen van minder en duurzame verpakkingen en doen dat graag samen met u. Wilt u hier graag over meepraten of heeft u tips of verzoeken over hoe wij uw producten op een goede, duurzame manier bij u kunnen leveren? Laat het ons weten via [email protected]. Wij leren hier graag van. Want alleen samen kunnen wij écht impact maken op het milieu.