Als we over vijftig jaar nog een prettig leefbare planeet willen hebben, moet de CO2-uitstoot sterk omlaag. Technische Unie wil tussen nu en 2030 haar CO2-uitstoot met de helft terugbrengen. Hoe pakken we dat aan?
50 procent minder CO2 in 2030: waar beginnen we?
Ariane van Dijk is manager Sustainable Business & Innovation, Gerrit Jan de Kleuver is projectleider R&D logistiek. Samen trekken zij de CO2-kar binnen Technische Unie.
Bouw & installatiesector naar 100 procent afvalloos
Een goed voorbeeld van een sector waar CO2 hoog op de agenda staat, is de bouwsector. Ariane: “De hoge ambities van deze sector staan in de Bouwagenda. Concreet komt het erop neer dat de bouwsector uiteindelijk 100% afvalloos wil worden, terwijl het nu nog 40 procent van al het afval produceert. Maar dat getal zal snel afnemen. De sector is één van de betere spelers op het gebied van recycling. Bovendien hebben ze stevige targets op het gebied van energietransitie. Wij kijken met veel belangstelling mee naar die ontwikkelingen.”
De weg naar 50 procent CO2-reductie
Voor Technische Unie is een uitgebreide route uitgestippeld om in 2030 50 procent minder CO2 uit te stoten dan in 2019. Gerrit Jan: “In Utrecht, Den Haag en Amsterdam werken we in duurzame kantoren en ook op andere plekken werken we daaraan. In al onze vestigingen gaan we naar ledverlichting. Voor stadsvervoer hopen we de komende jaren stappen te kunnen maken met elektrische bakwagens. En onze dieselauto’s willen we laten rijden op de fossielvrije brandstofvariant, HVO100.”
Het moet sneller: alle beetjes helpen
Het klimaatrapport van de Verenigde Naties concludeert dat de CO2-reductie sneller moet. Reden voor Technische Unie om de voorstekkersrol op zich te nemen en ook klanten daarbij te helpen of mee te nemen. CO2 blijkt in de praktijk best ongrijpbaar. Het besef dat alle kleine beetjes helpen is er lang niet bij iedereen: Ariane: “Als ik vandaag de fiets pak in plaats van de auto, zie ik daar niet meteen het resultaat van terug. Hetzelfde geldt voor vlees eten of een vliegreis maken. Het zijn kleine stapjes waar we soms niet direct de zin van inzien, maar ze helpen wel degelijk mee.”
Een kwestie van tijd
Soms staan ook beperkingen de ontwikkeling nog in de weg, hoe graag we ook zouden willen. Gerrit Jan: “We kunnen vandaag stoppen met gasketels, alleen zijn er nog geen volwaardige alternatieven. De hele keten moet veranderen, van netwerkbeheerders tot eindgebruikers. Het is een kwestie van tijd. Maar we hebben nog even voordat het 2030 is. En de doelstelling van 50% CO2-reductie gaan we zeker halen.”
Lees ook hoe Technische Unie via het Project Duurzame Stadslogistiek op koers ligt om de groenste Technische groothandel van Nederland te worden.