PILOT: CO2-NEUTRAAL BEZORGEN IN DE STAD

Technische Unie
21 december 2021

Goederen bezorgen op de traditionele manier wordt in steden steeds moeilijker. Milieuregels en -zones vragen om een andere aanpak. En daar blijken steden gelukkig ook uitermate geschikt voor. Project Duurzame Stadslogistiek van Technische Unie verkent de mogelijkheden met pilots in verschillende steden.  

1000

Projectleden Stijnie Boertje, Tony Santos, Mijke Voorbij en Rogier Hafkenscheid zijn enthousiast. Rogier: “Als we dit project afronden, kunnen we in elke stad duurzaam leveren, op verschillende manieren.”  

1000

Logistiek in de stad anders dan daarbuiten?

Veel afleveradressen op korte afstand van elkaar: bezorgen in de stad is duidelijk anders dan daarbuiten. Technische Unie heeft dagelijks 13.000 bezorgpunten waar één of meerdere pakketten worden afgeleverd. Een groot deel daarvan is in de steden. “Elke stad is anders en vraagt om oplossingen op maat”, vertelt  Stijnie. “Voor elke stad hebben we gekeken hoe we zo duurzaam en efficiënt mogelijk kunnen bezorgen en hoe we kunnen samenwerken met andere vervoerders. En hoe wij eventueel ook goederen van derde partijen kunnen meenemen.” Inmiddels zijn pilots in Utrecht en Leiden afgerond. 

1000

Utrecht: duurzaam bezorgen met de fiets

Utrecht blijkt een fietsstad bij uitstek. Een stadshub (overslagpunt) op 2 km. van de milieuzone, veel stopverboden, veel bezorgpunten op korte afstand van elkaar en veel eenrichtingsverkeer. Fietskoeriers.nl bracht twee maanden lang orders naar klanten. Daarnaast reed er een Light Electric Vehicle in Technische Unie kleuren door Utrecht. “Klanten vonden onze aanpak leuk en we hebben veel geleerd”, vertelt Stijnie. “Bijvoorbeeld dat je IT-systeem op al die soorten vervoer moet zijn ingericht. Dat je orders moet afstemmen op wat je maximaal met een fiets kan vervoeren. En dat stoppen en afleveren met een fiets véél sneller gaat.”  

1000

Leiden: één stop voor de hele binnenstad

De omstandigheden in Leiden blijken bij uitstek geschikt voor vervoer met een externe duurzame vervoerder. Met niet te veel stops en een beperkt volume is uitbesteden de beste oplossing. CityHub is specialist is groene stadslogistiek en werkte mee aan de pilot. “In het geval van Leiden hebben wij één stop”, vertelt Stijnie. “Wij leveren alle orders af bij CityHub, zij verdelen dit over kleine elektrische voertuigen en staan niet veel later bij onze klanten voor de deur.” 

1000

Groenste groothandel

De pilots leren dat de ideale stadslogistiek gedifferentieerd is. De manier van leveren, de samenwerking met andere partijen en de communicatie met klanten levert veel mogelijkheden op. Elke situatie kent een ideale combinatie. Rogier: “We zijn op de goede weg, maar moeten nog grote stappen zetten. Uiteindelijk wil Technische Unie de groenste groothandel van Nederland worden. Steden hebben de opdracht om de CO2-uitstoot terug te brengen. In 2030 moeten iedereen klaar zijn. Ons streven is om vóór de deadline alles goed voor elkaar te hebben."

1000