KLANTEN MET ONWERKELIJKE VERWACHTINGEN? ZO MAAK JE ZE TOCH BLIJ!

Door Remco de Bos
19 oktober 2020
author-image

Hoe vaak komen mensen niet naar de showroom met prachtige plaatjes van Instagram? Zoiets wil ik wel, zeggen ze dan. Als specialist moet je mensen dan een beetje uit de droom helpen, maar je wilt ze tóch een droom van een badkamer geven. Daar komt vakmanschap bij kijken. Remco de Bos van Meijer Tegels & Sanitair: “De kunst is ontdekken wat mensen zo aanspreekt in de afbeelding. Dat kun je vertalen naar oplossingen die wél realistisch zijn.”

Badkamers op social media en in tijdschriften zijn mooi ter inspiratie, maar niet zo haalbaar qua vierkante meters en budget. “Zo zie ik in woon­bladen badkamers langskomen van zes bij twaalf”, lacht Remco hartelijk. “Dat is natuurlijk leuk voor de foto, maar niet heel realistisch. Gelukkig snappen men­sen dat zelf vaak ook. Ze komen juist hiernaartoe om te zien wat wél mogelijk is. In onze showroom gebruiken we reële afmetingen en na een rondje op de vloer wordt duidelijk: ook in de eigen situatie is iets prachtigs te realiseren.”

In één oogopslag duidelijk

Als klanten verschillende opties in de showroom hebben bekeken, is het tijd om naar de tekentafel te gaan. In de 3D­tekening komt alles samen: Pinterest­plaatjes, inspiratie uit de showroom en natuurlijk de situatie thuis. Remco: “Ik zou niet meer zonder 3D­tekeningen kunnen. Wat er het mooist aan is, is dat je zo’n tekening samen maakt. Mensen zien het resultaat voor hun ogen ontstaan en worden steeds enthousiaster: zó kan het worden. Ook heel fijn, is dat het proces mis verstanden voorkomt. Door dingen samen uit te proberen zie je heel duidelijk: dit kan wel, dit kan niet.”

Volwaardig alternatief

Een bad, een douche en een dubbele wastafel, dat wordt nu eenmaal lastig in een badkamer van anderhalf bij twee. Daar hoef je niet eens voor aan de te­kentafel te gaan zitten. “Toch ben ik wel blij als mensen met dat soort wensen bij me aankloppen”, vertelt Remco. “Dan stel ik namelijk de vraag: waarom wil je eigenlijk een bad? Als ze op zoek zijn naar een gevoel van luxe, kunnen we dat op allerlei manieren oplossen. Bijvoorbeeld met een mooie sunshower. Of een regendouche. Die heb je tegen­woordig voor ieder budget. Met zo’n element in de badkamer maak je het gemis van een bad veel minder erg.”

Mooier dan op het plaatje!

Verwachtingen bijstellen en een mooi alternatief bieden is één ding, maar het kan natuurlijk nog leuker. Namelijk als je de verwach­tingen van je klant kan overtreffen. Remco: “Zo zijn er op dit moment extreem grote tegels te verkrij­gen. Mensen die zelf dachten aan stucwerk, kun je op die manier leuk verrassen. Een tegel van één meter twintig bij twee en een halve meter, of zelfs van één bij drie me­ter: dat kennen ze helemaal niet! En ook qua materiaal kun je leuk inspelen op de wensen. Zie je in de inspiratiebadkamers veel hout? Dan kun je mensen wijzen op de mogelijkheid van keramisch par­ket, een houtlook tegel. Ook mooi tegenwoordig is een combinatie met goud.”

Al met al is er absoluut geen man overboord als een klant met onrealistische verwachtingen je showroom binnenloopt. Remco: “Het assortiment is zó groot, je komt er altijd wel uit.”

Dit artikel is eerder verschenen in SanitairID najaar 2020.