Bewustzijn over de beschikbaarheid van schoon en vers water en daarmee de gepaarde gedragsverandering zijn hard nodig, omdat water elk jaar schaarser wordt: volgens de VN zal in 2025 30% van de wereld kampen met een tekort aan water. GROHE steunt de missie van Team Ocean om het bewustzijn voor schoon en schaars (drink)water te vergroten en verbindt zich als titelsponsor aan het team én de missie.
GROHE en Team Ocean slaan handen ineen voor het vergroten van waterbewustzijn
GROHE Team Ocean, bestaande uit avonturiers Wilco van Rooijen, Bela Evers, Sara Eenhoorn en Joost Schutte, onderneemt uitdagende roei expedities om water bewustwording te vergroten. De expedities dienen als belangrijke actie om aandacht te vragen voor toenemende waterschaarste en het belang van gedragsverandering. Begin juli vond de eerste tocht plaats; de Rijn-expeditie. De Zwitserse gletsjers zijn een cruciale waterbron die naar verwachting tegen 2040 vrijwel allemaal verdwenen zullen zijn. In 2025 gaat GROHE Team Ocean voor hun tweede expeditie 4.500 km roeien van Californië naar Hawaï.
"Nu de wereldwijde watercrisis steeds ernstiger wordt, blijven we ons inzetten voor duurzaam watermanagement. We geloven dat het aanpakken van dit probleem moedige en collectieve acties vereist. Vandaar onze samenwerking met Team Ocean. Het is meer dan een sponsoring; het is een gedeelde missie om op te komen voor de waarde van water en het promoten van verantwoorde consumptie. Samen streven we ernaar om het bewustzijn van het wereldwijde waterprobleem te vergroten en duurzame praktijken te inspireren voor een waterbestendige toekomst", zegt Bijoy Mohan, Leader, LIXIL International.
Levend laboratorium
Tijdens de roei-expedities fungeren zij als ‘levend laboratorium' om de noodzaak van gedragsverandering op het gebied van watergebruik te benadrukken. Gedurende de 6 tot 8 weken durende overtocht naar Hawaii maakt het team hun eigen drinkwater uit de zee en leven ze met 6 liter water per dag. Ter vergelijking: in Nederland verbruiken we gemiddeld 129 liter water per persoon per dag.
Wilco van Rooijen: "Tijdens al mijn expedities naar de hoogste bergtoppen van de wereld waaronder de Mount Everest en de K2, de grote woestijnen, de Noord- en Zuidpool, de oceaan of deze indrukwekkende rivier is mij altijd duidelijk geworden hoe belangrijk schoon drinkwater is om te overleven.”
“De laatste tijd zien we steeds meer berichten over watertekorten in Nederland, en dit probleem wordt alleen maar groter. In 2040 komen we volgens het RIVM 300 miljard liter watertekort in Nederland. Met onze huidige technologie en infrastructuur kunnen we het probleem niet oplossen. Wat we wel kunnen doen, is ons gedrag aanpassen, als individu en als bedrijf, door stil te staan bij de waarde die schoon drinkwater daadwerkelijk vertegenwoordigt. Voor elektriciteit hebben we alternatieven, maar voor water niet. Kun je je dat voorstellen? Door op een positieve manier aandacht te geven aan ons watertekort, willen we ‘water’ in de spotlight zetten, want zonder water is er geen leven," aldus Wilco van Rooijen, GROHE Team Ocean
#Aquawareness
Om hun boodschap te verspreiden daagt het roeiteam anderen uit om hetzelfde te doen. Met de hashtag #Aquawareness kunnen mensen hun ervaringen met waterbesparing delen op social media om zo bij te dragen aan de bewustwordingsactie. Uit eerder onderzoek van GROHE bleek dat 40% van de Nederlanders te weinig weet over hoe ze zelf kunnen bijdragen aan waterbesparing. Het vergroten van het bewustzijn is dus van groot belang, zeker omdat persoonlijke impact van waterschaarste een belangrijke drijfveer is voor de bereidheid van mensen om hun waterconsumptie aan te passen.