Hartje zomer zijn veel klanten met vakantie. Het is wat rustiger met bestellingen. Daarom wordt van 1-15 augustus 2025 de orderintake vervroegd van 20.00 naar 17.30 uur (Vóór 17.30 besteld, volgende werkdag in huis). Op die manier kan het werk in onze distributiecentra wat eerder stoppen. Ook de telefonische avondverkoop is in die weken gesloten, we zijn dan telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur. Na 15 augustus gelden de gewone tijden weer.
Bestel extra vroeg en steun de avondploeg
Avondploeg
De expeditie bevindt zich helemaal aan het eind van het proces in onze distributiecentra. Hier wordt door de avondploeg tot laat doorgewerkt, om klanten van hun bestellingen te voorzien. De expeditie zet dolly’s met onder andere groene bakken klaar voor transport naar de Overslagpunten. Monique van Duijn - Van der Meer is Teamleider Expeditie/OCB in Distributiecentrum Alphen. Zij werkt juist graag in de avond, “omdat het dan lekker druk is en je in de avondploeg extra veel waarde kunt toevoegen voor klanten. Dankzij ons loopt het de volgende ochtend meteen gesmeerd.”
Aangepaste tijden voor bestellen en avondverkoop van 1-15 augustus 2025
- Voor voorraadartikelen geldt in deze periode: voor 17.30 uur besteld, de volgende werkdag in huis
- Bestel je later? Dan leveren we binnen 2 werkdagen.
- Telefonisch zijn we bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur, avondverkoop is gesloten
Na 15 augustus gelden de normale tijden weer: vóór 20.00 uur besteld = volgende werkdag in huis en telefonische avondverkoop tot 20.00 uur.
‘Tussen 01.00 en 04.00 uur zijn we klaar’
De avondploeg start om half vijf ’s middags en werkt door tot één uur ’s nachts. Maar dit kan weleens uitlopen. Monique: “Wij zijn de laatste schakel in de keten hier in Alphen. Als er ergens anders in het proces wat vertraging optreedt of als het een periode erg druk is met bestellingen, merken we dat meteen. Het laatste wat ik weleens heb gewerkt bij Technische Unie is vier uur ‘s nachts. Maar dat vind ik niet erg en mijn collega’s ook niet. Niemand moppert, we lossen het samen op. We hebben hier in de avondploeg een sterke mentaliteit: schouders eronder en gaan."
Hard werken en gezelligheid
Volgens Monique is de sfeer onderling goed. "Het is hier altijd gezellig. We lachen, praten over voetbal of vakanties. Eén collega maakt altijd geintjes met me. Dan plakt hij een sticker van de ene dolly op een andere dolly en zegt, zogenaamd geschrokken: ‘Monique, het klopt niet. Dit is de verkeerde sticker voor deze dolly.’ Inmiddels ben ik eraan gewend en laat ik me niet meer van m’n stuk brengen.
Maar we werken ook hard. Als de laatste vrachtwagen op tijd vertrekt, hebben we samen weer een topprestatie geleverd.”
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid
De avondploeg krijgt veel vrijheid. "We laten de jongens los waar het kan. Ze weten wat ze moeten doen. Die ruimte zorgt er juist voor dat ze zo nodig een stapje extra willen zetten," vertelt Monique. "En als er wordt overgewerkt, houden we ook rekening met elkaar. Als de laatste bestellingen via de website binnenkomen, duurt het nog ongeveer 50 minuten voor alle stappen in het distributiecentrum zijn doorlopen en de eerste vrachtwagens kunnen vertrekken.
Artikelen voor Amsterdam gaan vaak als laatste de deur uit, dat heeft een technische reden. Als een collega op een avond bijvoorbeeld wat eerder weg wil, neemt de andere collega dat vak over. Dat hoeven wij als Teamleiders niet te regelen, dat doet het team onderling.
Hetzelfde geldt voor het avondeten. De eerste groep die gaat eten zijn vaak de mensen uit het OCB - waar de groene bakken uit het systeem komen. De laders nemen hun werk dan over. En andersom, als die groep gaat eten, springen de mensen van OCB bij. Zo helpen we elkaar.”

Bewuste keuze om in de avond te werken
Monique is trots op haar werk en team. Ze werkt vier weken lang bewust alleen maar avonddiensten, om te kijken of het zó goed bevalt als ze denkt. Het idee is om voortaan alléén maar avonddiensten te draaien. En dat heeft een reden. "Wat mensen niet altijd weten, is dat er juist 's avonds keihard wordt gewerkt. Wij zorgen ervoor dat klanten de volgende werkdag goed kunnen starten. Dat wordt soms onderschat, maar is zó belangrijk. Het is voor mij ook dé reden om juist in de avond te willen werken. Klaarstaan voor de klant en ondertussen veel leren, daar draait het voor mij om.”
Ook tijdens rustige periodes, zoals in de zomer, blijft de inzet van de avondploeg hoog. "Dan starten we iets eerder omdat de orderintake verplaatst wordt. Maar we zijn ook eerder klaar, dat geeft wat lucht."
Een fijne werkplek voor iedereen
"Wat ik waardeer bij Technische Unie is de ruimte die je krijgt om te groeien. Je wordt niet tegengehouden als je wilt leren. Integendeel! Ik ben iemand die graag nieuwe dingen oppakt, en dat kan hier.
Ik heb in de vier jaar dat ik hier nu werk cursussen gevolgd, nieuwe collega’s opgeleid en me verdiept in processen. Hoe meer ik weet, hoe beter ik mijn werk kan doen. En ik geef die kennis graag door aan anderen.
Verder vind ik het vooral belangrijk dat mijn collega’s zich goed voelen. We organiseren jaarlijks een teamuitje met de expeditieafdeling en er is een groter uitje met heel Technische Unie. Dat zijn mooie momenten om elkaar ook buiten het werk beter te leren kennen.
"Ik ben trots op wat wij als avondploeg neerzetten. En ik ben blij dat ik bij een organisatie werk die echt luistert naar medewerkers én klanten. Die betrokkenheid voel je elke dag. Dat maakt dat ik hier al vier jaar met plezier werk – en voorlopig nog lang niet weg ben."