SMART INDUSTRY: DIGITALE FABRIEK

Technische Unie
1 december 2020

Al vanaf de jaren ’90, met de opkomst van digitale besturing zoals de PLC van Siemens (destijds S5), Hitachi en Allen-Bradley, is in productiebedrijven in Nederland sprake van een begin van ‘Digital Manufacturing’. In diezelfde jaren ‘90, maar met name in de jaren ’00, is deze digitale besturingstrend voortgezet met robots: ofwel digitale uitvoeringsorganen. Dergelijke systemen opereerden veelal standalone of er waren ingewikkelde koppelingen nodig om productie data en planningszaken uit te wisselen; onderling en met ERP- en MES-lagen.

Holistische kijk op uw organisatie

Naast deze revolutie op de werkvloer van de fabriek is er voor de digitale fabriek ook een omslag nodig binnen de verschillende afdelingen van een bedrijf. De bestaande traditionele lagen komen met name voort uit verschillen van inzicht. Zo opereert een sales- en planningsafdeling bijvoorbeeld vanuit de ERP laag, een productieleider denkt vanuit een MES perspectief en de werkvloer werkt op basis van SCADA en besturingen. De digitale fabriek vraagt om centralisering en een holistische kijk op zaken.

Revolutie vanuit behoefte en doelstellingen

Wat is ervoor nodig om tot een papierloze fabriek te komen, waarin operators grotendeels alleen nog supervisietaken uitvoeren en de lijnefficiëntie voldoende toeneemt? Verdere integratie, centralisatie, robotisering en Internet of Things spelen hierbij een grote rol.
Het spreekt voor zich dat iedere procesrevolutie voortkomt uit behoefte en doelstellingen:

1. Kortere doorlooptijd
Omstellen systemen gaat steeds gemakkelijker en sneller
2. Hogere leverbetrouwbaarheid
Koppeling voorraadgegevens en planningen aan systemen
3. Hogere efficiëntie
Niet meer zoeken naar informatie, direct digitaal beschikbaar op de werkplek veel handelingen geautomatiseerd
4. Hogere kwaliteit
Dezelfde informatie door één centrale database en meten van kwaliteit en historisch vergelijk mogelijk
5. Hogere klanttevredenheid
Digitale systemen kunnen worden geïntegreerd met die van klanten, daardoor betere informatiestroom
6. Hogere medewerkerstevredenheid en minder personeelstekort
Wie ‘old school’ werkt, is automatisch minder aantrekkelijk voor jong talent

meer over...