1- OF 3-FASE LAADPAAL: WAT IS HET VERSCHIL?

Door Technische Unie
23 juni 2021
Technische Unie

Het kiezen van de juiste laadpaal is van groot belang. Niet elke laadpaal is voor elke auto of situatie geschikt. Er moet gekeken worden naar het type auto, of er één of meerdere auto’s mee opgeladen worden én uiteraard naar het laadvermogen van de laadpaal. Wat is er nodig voor deze specifieke situatie?

Het laadvermogen van een laadpaal meet je in kiloWatt (kW). Dit laadvermogen hangt af van de aansluiting in het huis/gebouw en de capaciteit van de laadpaal. Bij het kiezen van de juiste laadpaal is er keuze uit een 1-fase en een 3-fase laadpaal. 

Verschil 1-fase en 3-fase laadpaal

Bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door twee draden. De fasedraad en de nuldraad. Bij een 3-fase laadpaal gaat het om vier draden. Drie fasedraden en een nuldraad. Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is door die extra fasedraden dus hoger dan van een 1-fase laadpaal. Hoe hoger het laadvermogen van de laadpaal, hoe sneller de auto wordt opgeladen. 

1-fase laadpaal

Deze laadpaal werkt op een 1-fase aansluiting. Deze zit standaard in elke meterkast. De laadpaal maakt gewoon gebruik van de standaard 230V-aansluiting in huis. Het maximale vermogen is 16A, waardoor het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal komt dan uit op 3,7kW.

Stel de auto heeft een accu van 60kW, dan is hij met dit laadvermogen in zo’n 16 uur opgeladen. Dat duurt uiteraard best lang. Het is dan mogelijk om het aantal amperes te verhogen om meer capaciteit te creeren voor een 32A 1-fase laadpaal. In dat geval kan er maximaal 7,3kW worden geladen. Echter is de kans wanneer dit gebeurt met een 1-fase laadpaal, dat het netwerk te snel overbelast raakt.

Overbelasting van het stroomnetwerk is te voorkomen door lager af te zekeren (al is dat niet handig als de auto snel opgeladen moet worden) of door Load Balancing. Lees meer over Load Balancing.

Ook is er een derde optie: de 3-fase laadpaal.

3-fase laadpaal

Voor er wordt gekozen voor een 3-fase laadpaal, moet er goed onderzocht worden of de auto wel geschikt is om te laden met 3-fasen. Is dat zo? Dan is het verstandig om ook voor zo’n laadpaal te kiezen.
De meterkast moet dan wel worden aangepast. Er moet namelijk een 3-fase aansluiting komen. Ook is het mogelijk dat daardoor de tarieven van het elektriciteitsverbruik veranderen. Het is daarom handig dat de klant dit checkt bij zijn energieleverancier.

Een 3-fase laadpaal maakt geen gebruik van 230V, maar van 400V, ook wel krachtstroom genoemd. Met een vermogen van 16A is een 3-fase laadpaal met een laadvermogen van bijvoorbeeld 11kW zo’n drie keer sneller met opladen dan een 1-fase laadpaal. Als de auto een accu met een capaciteit van 60kW heeft, is hij in minder dan 6 uur opgeladen.


Niet elke auto kan opladen met een 3-fase laadpaal. Het is niet zo dat een laadpaal te veel stroom levert voor een auto. Maar als de auto een bepaalde maximum hoeveelheid stroom kan uitvragen, wordt ook die snelheid geleverd door de laadpaal. Of dat nou een 1-fase of een 3-fase laadpaal is. Kies daarom niet voor een 3-fase laadpaal als de auto dat niet aankan. 

Welke laadpaal wanneer?

Heeft u advies nodig over laadpalen? Met onze Laadpaal-hulp geven wij snel inhoudelijk advies na het invullen van een korte vragenlijst. Desgewenst brengen wij ook een offerte uit voor uw project. Wij staan voor u klaar!