VIJF REDENEN WAAROM KLANTEN TWIJFELEN AAN EEN WARMTEPOMP

Door Technische Unie
18 augustus 2021

Een warmtepomp verkoop je nog niet zo makkelijk als een cv-ketel. Veel mensen twijfelen namelijk nog aan het hele begrip warmtepomp. En soms zijn die twijfels ook wel degelijk terecht. Maar vaak kunt u de twijfels gewoon wegnemen omdat ze zijn gebaseerd op fabels die rondgaan op internet. Kortom: denkt u dat een warmtepomp een goede optie is voor uw klant? Neem dan de twijfels weg door de juiste informatie te geven.

De 5 meest voorkomende redenen waarom klanten geen warmtepomp overwegen

1. Warmtepomp is te duur

Een warmtepomp is duur, denken veel mensen. Deels klopt dat natuurlijk. Bij een nieuwe cv-ketel haal je de oude weg en installeer je de nieuwe. Meer is het niet. Maar wanneer je overstapt op een warmtepomp moeten er vaak meer aanpassingen worden gedaan.

Alleen is een cv-ketel vergelijken met een warmtepomp niet helemaal eerlijk. Een warmtepomp verdien je uiteindelijk terug.
Je verbruikt minder of zelfs helemaal geen gas meer. Bovendien krijg je op de meeste warmtepompen subsidie. Op de lange termijn zijn veel warmtepompen dus helemaal niet zo duur. Eerder duurzaam.

2. Warmtepompen veroorzaken geluidsoverlast

Wanneer je een warmtepomp op een goede plek installeert, zal waarschijnlijk niemand er last van ondervinden. Een groot deel van het geluid wordt namelijk veroorzaakt door weerkaatsing van muren waar de warmtepomp te dichtbij staat. Het is dan ook belangrijk om de warmtepomp daar niet te dichtbij te plaatsen. Daarnaast is het van belang om trilling-isolatoren te plaatsen. Daarmee worden trillingen fors verminderd.

Ook zijn er geluidsisolerende kasten te koop die het geluid dempen. Is het mogelijk om een warmtepomp op een plat dak te plaatsen? Dan is dit zeker aan te raden. Geluid dat de hoogte ingaat zorgt beneden vaak voor minimale overlast. Tot 2021 mag een warmtepomp maximaal 70 decibel produceren. Vanaf 2021 wordt dit maximaal 40 decibel op de erfgrens met de buren.

3. Warmtepompen zijn stroomvreters

Eigenlijk is een warmtepomp hierin niet veel anders dan een cv-ketel. Het gebruik van de eigenaar bepaalt hoeveel stroom de warmtepomp gebruikt. Iemand die lang onder de douche staat, betaalt gewoon meer dan iemand die dat niet doet. Een warmtepomp gebruikt wat meer stroom als de woning volledig is afgekoeld en de woning weer opgewarmd moet worden.
Het is daarom belangrijk om een constante temperatuur in huis te hanteren. Vooral wanneer er vloerverwarming is, is het niet aanbevolen om de thermostaat ’s avonds omlaag te draaien.

Het energieverbruik van een warmtepomp ligt dus voornamelijk in handen van de eigenaar. Daarbij zal de prijs van gas in de toekomst sneller stijgen dan die van stroom. En wanneer de warmtepomp goed ingeregeld wordt, zal hij bijna altijd voor lagere maandlasten zorgen.

4. Een warmtepomp verdien je pas jaren later terug

De terugverdientijd van een warmtepomp is eigenlijk niet zo goed uit te rekenen. Het ligt namelijk deels aan het verbruik van de eigenaar. Maar ook aan het type warmtepomp, de prijs die ervoor is betaald (minus de subsidie) en ook de gas en elektraprijzen in de toekomst moet je mee in de berekening nemen. De één zal dus een warmtepomp in 4 jaar hebben terugverdiend. De ander pas na 10 jaar. En vraag uw klant eens of ze ook de terugverdientijd willen weten wanneer ze een nieuwe auto kopen. Of een wasmachine.

5. Een warmtepomp kan helemaal niet in mijn woning

Het is waar dat een warmtepomp lang niet geschikt is voor elke woning. De woning moet goed geïsoleerd zijn omdat een warmtepomp werkt met een temperatuur van maximaal 50 graden Celsius. Ook het afgiftesysteem moet daar geschikt voor zijn. Maar de techniek staat niet stil. Er zijn al zoveel duurzame oplossingen bedacht die óók mogelijk zijn in minder goed geïsoleerde woningen.

Het is nu een kwestie van het juiste advies geven. Wat is er mogelijk in de woning en wat moet er nog gebeuren om een warmtepomp te kunnen installeren? Wees dus naar uw klant ook realistisch. Maar in veel woningen is meer mogelijk dan een klant zelf doorheeft. En daarom bent u daar om de klant op de juiste manier te adviseren!

meer over...