Met passie voor bouw en renovatie richtte Jan Burggraaf ruim 30 jaar geleden Burggraaf Aannemingsbedrijf op. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een begrip in de regio. Samen met zijn twee zoons en collega Jim realiseert Jan diverse bouwprojecten, van complete badkamerrenovaties tot nieuwe keukens en grote (tuin)verbouwingen. Enkele jaren geleden heeft het bedrijf haar horizon verbreed door zich ook te richten op zonne-energie. Onlangs is daar de thuisbatterij bijgekomen.
‘Klanten ondersteunen bij hun thuisbatterij is voor ons een sport geworden’
Practice what you preach
Sinds een half jaar installeert Burggraaf Aannemingsbedrijf thuisbatterijen, vaak in combinatie met de installatie van airconditioningssystemen en zonnepanelen. Deze uitbreiding komt voort uit de grote interesse in duurzame oplossingen. De woning van Jan en zijn zoons is één grote showroom, waar ze veel producten hebben geïnstalleerd die ze aan hun klanten aanbieden.
Burggraaf: "De klant is voor ons het belangrijkste en die kunnen we pas adviseren als wij het zelf allemaal goed in kaart hebben wat het doet. Daarom heb ik een thuisbatterij hangen, zonnepanelen op het dak én meerdere aircosystemen in huis. Drie maanden nadat ik mijn eigen thuisbatterij had geïnstalleerd, ben ik pas begonnen met het kenbaar maken van onze thuisbatterijdiensten. De eerste drie maanden verliepen niet zo goed, aangezien het de wintermaanden waren waarin de thuisbatterij weinig energie produceerde. Toch toonde een aantal klanten interesse. Ik kan mijn klanten nu meenemen in mijn eigen onderzoek en ervaringen met de thuisbatterij, zodat ik hen met mijn eigen kennis en expertise goed kan informeren."
Investering en bewustwording
Burggraaf is enthousiast over de thuisbatterij, maar de hoge kosten zijn op dit moment nog een drempel voor velen. Daarbij is de terugverdientijd voor veel huishoudens lang en onzeker. "Wij zijn erg tevreden met onze ervaring en kunnen hierdoor onze klanten uitgebreid advies geven. Maar ik snap dat er niet veel klanten zijn die er nu al warm voor lopen, aangezien de publiciteit nog niet heel positief is. Het vertrouwen hebben ze niet, omdat ze er weinig over weten. Op dit moment vinden mensen 1.000 euro per kWh een hoop geld. En dat is het ook. Maar je moet het op de lange termijn bekijken; het is een investering in de toekomst."
Hij vervolgt: "Dat is dus de overweging die we met klanten maken. Daar spelen het advies en de grafieken uit eigen onderzoeken in mee. Naast de zon en de thuisbatterij speelt ook de manier waarop je met je huishouden omgaat een belangrijke rol, inclusief al je elektrische apparaten.
Het doel is om overdag de batterij op te laden en stroom te verbruiken, terwijl je 's nachts de batterij wilt ontladen. Mensen moeten zich meer bewust worden van hun energieverbruik. Bijvoorbeeld, in plaats van direct na het eten de vaatwasser aan te zetten, is het verstandiger om dit 's ochtends te doen. Of om overdag de was te draaien in plaats van in de avond. Alles wat stroom gebruikt; doe dat vooral overdag. Dan lever je minimaal terug aan het net."
Extra advies, extra service
Bij alleen installeren blijft het niet. Zelfs maanden na installatie voorziet het bedrijf haar klanten van advies. Met toestemming van de klant worden de efficiëntie en het energieverbruik van de thuisbatterij gemonitord.
"Klanten weten vaak niet hoe ver zij in programma’s kunnen kijken. Daarom doen wij dat voor ze. Ik kan precies zien hoeveel stroom er in alle accu’s zit. Hun energieverbruik ’s nachts en overdag, maar ook het percentage netafhankelijkheid. Daar maak ik screenshots van en dat stuur ik naar ze toe om klanten wat meer inzicht te geven wat een thuisbatterij allemaal doet.
De grafieken zijn allemaal uit te lezen. Voor ons is het misschien lichtelijk doorgeslagen, maar wij vinden het een beetje een hobby om de klanten daarbij te ondersteunen. We zien het als een soort service, een blijvend advies. Al is het één of tien jaar; klanten ondersteunen bij hun thuisbatterij is voor ons een sport geworden", vertelt Burggraaf.
Actief op social media
Bijna alle projecten worden niet alleen op de website getoond, maar ook op de Facebookpagina. Zo krijgen de klanten een kijkje in alle vorderingen.
"Ik plaats regelmatig een bericht op Facebook met foto’s van onze bezigheden of bevindingen. We zijn continu voor de klanten bezig en dat laten we ook graag zien. Wanneer we bijvoorbeeld een goede dag hebben met de thuisbatterij en veel pieken in de app zien. Dat je 25 kWh aan stroom hebt opgewekt en dat er dan 11 kWh naar de batterij gaat. Dat is leuk om met klanten te delen en daar krijgen we veel leuke reacties op!"
Een belletje is genoeg
De groene kratten in de tuin van Burggraaf zeggen eigenlijk al genoeg. Bijna dagelijks komt de chauffeur langs om alle benodigde spullen te brengen, maar er zijn ook genoeg andere contactmomenten.
"Technische Unie voorziet mij van advies en levert de materialen die mijn klanten nodig hebben. Alles wat wij leveren komt van Technische Unie. Reinier van Leeuwen, de ‘zonnepanelenman’ zoals ik hem noem, verzorgt alle opbrengstrapporten en offertes voor ons. Het enige wat ik hoef te doen is een adres en foto’s van de situatie opgeven, waarop ik een opbrengstrapport en offerte krijg.
Met die documenten ga ik naar de klant. Ik vertel ze wat ik ze kan aanbieden met hulp van Technische Unie. Daar komen we altijd uit en stellen vervolgens een plan op; Ik hoef maar een belletje te geven. Die samenwerking is fijn. Ik ben erg blij met de ondersteuning die Technische Unie me biedt."
De volgende stap?
Burggraaf zet zijn onderzoek voort. Niet alleen naar thuisbatterijen, maar ook naar andere manieren om woningen zo duurzaam mogelijk te maken. "Ik ben me al aan het verdiepen in windenergie, want dat is de volgende stap waar we mee bezig gaan. We willen namelijk uiteraard ook ’s nachts stroom opwekken."