Water besparen met GROHE: het begint met bewustwording

Door GROHE
27 mei 2024
GROHE

Er valt steeds meer regen in Nederland. Vooral de afgelopen 7 maanden! Maar door de drogere zomers die er achter aan komen, is er toch ook een (plaatselijk) drinkwatertekort ontstaan. Dat komt omdat er in bepaalde gebieden minder water gewonnen mag worden om te gebruiken voor drinkwater. GROHE zet zich in om bewustwording te creëren dat we zuiniger met water moeten omgaan. 

Nederlander weet onvoldoende over waterbesparing

Representatief onderzoek* van GROHE toont aan dat de persoonlijke impact van een watertekort een belangrijke drijfveer is voor de bereidheid van mensen om hun waterconsumptie aan te passen: 78% van de Nederlanders zou minder water verbruiken als er in Nederland sprake is van watertekort.

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat er een hoge mate van bewustzijn is rond watertekort en de mogelijke negatieve gevolgen daarvan, zegt maar liefst 40% van de Nederlandse respondenten niet genoeg te weten over hoe ze water kunnen besparen in hun dagelijks leven en 26% is niet bekend met producten die water besparen.

De bevindingen in het onderzoek onderstrepen het belang van het informeren van mensen over duurzaam watergebruik en technologische oplossingen die daarbij kunnen helpen.

Waterbesparende oplossingen

GROHE biedt betaalbare producten voor een duurzame levensstijl die moeiteloos water en energie besparen. GROHE’s waterbesparende technologieën voor wastafelkranen en douches maken het mogelijk om tot 50% op het waterverbruik te besparen met behoud van het comfort. De doorstroombegrenzer vermindert de waterstroom van 10 liter per minuut naar zo'n 5 liter per minuut. Verder werkt GROHE continu aan innovatieve oplossingen die nog een stapje verder gaan, zoals de GROHE Everstream recycledouche die water hergebruikt.

Educatie en bewustwording

Naast technologische innovaties, speelt educatie een cruciale rol in GROHE’s watermanagementstrategie. GROHE gelooft dat bewustwording en educatie essentieel zijn voor de toekomst van waterbeheer. Daarom zet GROHE zich ook in voor het verhogen van het bewustzijn over waterbesparing en het verantwoord gebruik van water. Zo is GROHE onlangs Titel Sponsor geworden van Team Ocean, een roeiteam dat twee ambitieuze roei-expedities gaat ondernemen om aandacht te vragen voor de toenemende waterschaarste. Het is meer dan een sponsoring; het is een gedeelde missie om op te komen voor de waarde van water en het promoten van verantwoorde consumptie.

*In opdracht van GROHE voerde onderzoeksbureau YouGov het onderzoek uit onder meer dan 7.200 respondenten uit België, Frankrijk, Duitsland, Marokko, Nederland, de Verenigde Arabische Emiraten en de VS naar hun bewustzijn van waterschaarste.

Meer weten over watermanagement?

Watermanagement: neem de touwtjes zelf in handen

Watermanagement wordt steeds belangrijker in de bouw- en installatiebranche door het dringend watertekort in de nabije toekomst. Ga ook aan de slag!