Technische Unie maakt actief werk van circulaire producten. Met oog op de toekomst, waarin circulariteit de gewoonste zaak van de wereld moet worden. De markt lijkt nog wat afwachtend, maar er komt langzaam beweging in. En dat is nodig, want circulariteit kan alleen een succes worden als alle partijen eraan meewerken.
SAMEN WERKEN AAN CIRCULARITEIT
Ze zijn er elke dag mee bezig, met het circulaire aanbod van Technische Unie. Mathijs Scholten (Verkoop) en Dirk van Schie (Inkoop) zoeken continu naar manieren om vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen. ‘Je ziet steeds vaker dat opdrachtgevers zo circulair mogelijk willen bouwen’, vertelt Mathijs. ‘Voor een sporthal in Zwolle hebben we re-used kabelgoten en wastafels geleverd. Producten met ervaring, zoals wij dat noemen. We werken hiervoor samen met delvers. Die hebben de materialen liggen of weten waar ze het uit een sloopproject kunnen halen.’
Terugnemen en hergebruiken
Voor een circulair succes is samenwerking een voorwaarde. ‘Als je naar een circulaire economie wilt, moet je alle partijen erbij betrekken’, legt Dirk uit. ‘We werken met leveranciers aan take-back, waarbij zij gebruikte producten terugnemen. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met Grundfos. Technische Unie neemt pompen in, waarna Grundfos 97% van het materiaal hergebruikt voor nieuwe pompen. Andere pompfabrikanten volgden, nadat ze zagen dat het werkt. Iets vergelijkbaars gaan we ook doen voor noodverlichting, met Van Lien.’
Circulaire producten passen niet altijd naadloos
Ondanks de positieve stappen die worden gemaakt, laat een optimaal functionerende circulaire markt nog even op zich wachten, denkt Mathijs. ‘Het verloopt vaak nog moeizaam, omdat installateurs er niet voldoende op zijn ingericht. Circulaire producten passen niet altijd naadloos op elkaar, waardoor de installatie meer tijd en geld kost. Daarnaast is de logistiek een uitdaging. Als groothandel zijn we erop gericht om orders weg te brengen. Circulaire producten gaan deels tegen die stroom in. Daarom denkt onze afdeling logistiek mee over de aanpassing van de werkwijze.’
Succes maken van circulariteit
Volgens Mathijs en Dirk is er nog een behoorlijke weg te gaan. Ze zien het als een grote uitdaging. Dirk: ‘Een goede aanpak begint bij onszelf. Wat ik graag zie, is een intrinsieke motivatie binnen de hele organisatie om van circulariteit een succes te maken. En daar dan onze leveranciers, klanten en andere relaties in mee te nemen. Want er moet echt iets veranderen.’ ‘We zijn nu nog vooral goed in de lineaire economie van inkopen en verkopen’, vult Mathijs aan. ‘Maar nu gaan we gaan we producten in ons assortiment opnemen die een tweede leven krijgen, via slopers bijvoorbeeld. Zoiets vraagt om een totaal nieuwe stroom en die moet in goede banen geleid worden. Dat willen we graag samen met onze klanten ontwikkelen.’