Na 2 jaar wachten was het eindelijk zover. De Frankfurter Messe opende zijn deuren weer voor de ISH, een van de grootste en meest toonaangevende vakbeurzen voor sanitair, verwarmings- en klimaatoplossingen. Ook dit voorjaar was het weer een groot spektakel: meer dan 160.000 bezoekers van over de hele wereld bezochten de beurs. Opvallend was het relatief hoge aantal Nederlandse installateurs en retailers dat de rit naar Duitsland had gemaakt. En vanzelfsprekend waren wij er ook bij. Lees gauw ons uitgebreide verslag voor de thuisblijvers!
De ISH-beurs in Frankfurt inspireerde als vanouds
Trend: karakter tonen
Als het gaat om de badkamerstijlen van deze tijd, is consistentie het sleutelwoord. En dat is niet zo gek in een snel transformerende wereld. Buiten verandert er al zo veel, dan is het fijn om ’s avonds thuis te komen in een vertrouwde omgeving! De 4 uitgesproken stijlen die in 2023 werden geïntroduceerd, zijn verder uitgediept en doorontwikkeld. Dat geeft consumenten ruime gelegenheid een badkamer te kiezen die bij ze past en met ze meegroeit. Hotel chique, japandi, simplistisch of natuurlijk: wie de afgelopen jaren karakter heeft getoond, kan voorlopig heerlijk aanvullen en variëren binnen dezelfde sfeer.
Stijlkompas: hoe was het ook alweer?
Hotel chique
Glanzende, goud- en bronskleurige tinten zorgen voor een chique en luxueus gevoel.
Japandi
In deze stijl vinden Japanse en Scandinavische elementen elkaar in rust en eenvoud.
Simplistisch
Goede en degelijke materialen, uitgevoerd in zwart, wit en grijs. Smaakvol, strak en simpel.
Natuurlijk
Buiten komt binnen met deze stijl dankzij hout, natuursteen en andere natuurlijke materialen.
Arnoud Meester [Business Development Manager]: “In 2025 speelt vooral de natuurlijke stijl een centrale rol in badkamerdesign. Houtlook materialen, steen en keramische oppervlakken brengen een gevoel van authenticiteit en warmte in de ruimte.”
Eyecatcher: natuurlijke kleuren
Binnen alle 4 de stijlen kwamen we mooie kleurinnovaties tegen, maar het grote aandeel natuurlijke kleuren sprong echt in het oog. Zowel in keramiek als in meubelen en tegels waren beige, mosgroen, zandkleuren, maar ook meer aardse tinten sterk vertegenwoordigd. GROHE kondigde aan hier later dit jaar op door te gaan met 4 nieuwe kleuren. Terracotta, oker, pastel groen en concrete worden geïntroduceerd naast de bekende Colors kleuren. En Bette presenteerde de nieuwe Key Colour ‘Salvia’ voor het gehele geëmailleerde assortiment. Baden, douchevloeren en wastafels zijn verkrijgbaar in deze zachte, natuurlijke groentint.
Henriëtte van Kessel, [Productmanager]: “In combinatie met warme aardetinten en houtkleuren creëert de kleur Salvia van Bette een warme sfeer. En wat zo leuk is: in combinatie met lichte tinten werkt Salvia juist helder en modern.”