Gezelligheid kent geen tijd. Daarom houden ze het al meer dan tachtig jaar vol bij Tegel- en Sanitairhandel Meester Smeets in Amsterdam. De opa van Maikel Meester startte het familiebedrijf als tegelzetterij, maar inmiddels is er ook een ruime showroom met een groot aandeel luxe sanitair. En, verrassend genoeg ook aanwezig: een bar. Als mensen een mooie badkamer hebben uitgezocht, wordt dat regelmatig gevierd met een potje bier. Proost!
Amsterdamse gezelligheid bij Meester Smeets
Iedereen heeft een bijnaam bij Meester Smeets, zelfs de hond, vertelt Maikel. Zelf staat hij bekend als ‘de aanvoerder’ en werkt hij samen met vele anderen zoals ‘de berenhap’, ‘de liefste’ en ‘de coureur’. “Waarom die bijnamen? Ja, dat is gewoon een beetje Amsterdams. Dat vinden we gezellig”, vertelt hij. En dat schetst meteen de sfeer. Want naast stijlvolle tegels en sanitair van uitstekende kwaliteit, is gezelligheid core business bij Meester Smeets. “Rangen en standen, daar doen we hier niet aan. Tussen de collega’s niet, maar ook niet als het gaat om klanten. Op een gemiddelde dag hebben we hier van alles over de vloer, mensen van de straat en ‘koninginnetjes’ zoals we dat noemen. Iedereen kan lekker zichzelf zijn en voelt zich hier goed.” Dat beaamt Senior Accountmanager Retail Ronnie Meijerhoven*. “Je voelt je meteen thuis”, vertelt hij. “Alsof je bij je familie op bezoek bent, of op een borrel bij vrienden.”
Ongedwongen gevoel
Natuurlijk helpt de aanwezigheid van de bar bij het ongedwongen gevoel. “Die bar, dat was een must”, vertelt Maikel. “Toen we gingen verbouwen stond voor mij als een paal boven water: we beginnen met een bar. De rest bouwen we eromheen.” Maar ook al was de bar het uitgangspunt, die zogenoemde ‘rest’ liegt er niet om. “Het assortiment van Meester Smeets is tiptop”, vindt Ronnie, die zelf ook Amsterdammer is. “Woorden die bij me opkomen als ik aan Meester Smeets denk, zijn classy, strak en superstijlvol. Alles is altijd volgens de laatste trends en gewoon helemaal af. Dat hebben ze heel goed in de smiezen. De combinatie met die gezellige sfeer, maakt het echt een leuk bedrijf.”
Meehelpen in de zaak, dat was logisch
Maikel is op heel natuurlijke wijze het familiebedrijf ingerold. Hij was een jaar of vijftien en wilde leuke dingen doen met zijn vrienden. “Daar was natuurlijk geld voor nodig, dus het was logisch dat ik in de zaak ging meehelpen”, herinnert hij zich. “In het begin heb ik even gesnuffeld aan het vak van tegelzetter, maar al snel stapte ik over naar de winkel. De showroom werd in die tijd groter en ik had wel een vlotte babbel. Dat paste dus goed.” Die babbel werkte in de winkel in Maikels voordeel, maar op school juist averechts. “Ja, op school was ik niet bepaald de makkelijkste”, lacht hij. “Ik had het continu aan de stok met leraren en mijn ouders kregen er schoon genoeg van. Rond mijn zeventiende kreeg ik te horen: ‘Je komt maar fulltime in de zaak werken.’ En dat doe ik nog steeds!”