Met behulp van lijsten kunt u bestellijsten aanmaken zonder direct te bestellen. Makkelijk om artikelen op onderwerp of afdeling te groeperen en zo sneller vindbaar te maken.
Lijsten
Voordelen voor u bij het gebruik van lijsten:
- Eigen bestellijst op onderwerp of afdeling aanmaken
- Snel nabestellen van eerder bestelde artikelen
- Inzicht in vaak bestelde artikelen
- Log in op technischeunie.nl/inloggen
- Ga naar uw persoonlijke omgeving door op het poppetje rechts bovenaan de pagina te klikken
- Selecteer 'lijsten' in het uitklapmenu, u kunt hier uw lijsten beheren
of:
- Log in op technischeunie.nl/inloggen
- Klik op het ster-icoontje in de groene balk
Bekijk hier de instructie hoe u Lijsten maakt.
In het beheerscherm van de hoofdgebruiker kunt u in het overzicht zien welke lijsten zijn aangemaakt door welke medewerker. Is het vakje privé gebruik aangevinkt, dan kan deze lijst alleen door de beheerder (u) worden gebruikt. Haalt u het vinkje bij privé gebruik weg, dan kan de lijst gebruikt worden door alle gebruikers die daarvoor geautoriseerd zijn binnen uw organisatie.
Een andere manier om lijsten te maken is het importeren van uw eigen Excel lijst.
Voer in uw eigen Exceloverzicht in kolom A de artikelnummers van Technische Unie in. U kunt hier ook een eigen omschrijving invoeren. Voer eventueel in uw eigen Exceloverzicht in kolom B de aantallen in. Als u kolom B leeg laat, is de besteleenheid 1.
In kolom C kunt u eventuele opmerkingen kwijt, welke ook automatisch worden geïmporteerd.
Sla de lijst op als een .CSV bestand. Bijvoorbeeld: Gira meest besteld.CSV.
Krijgt u de waarschuwing: ‘…geen ondersteuning voor werkmappen die meerdere bladen bevatten…’ Klik dan op OK.JA.
Uw lijst is nu opgeslagen en klaar om te importeren.
Ga naar Lijsten. Klik op Nieuwe lijst aanmaken.
Voer de naam van de nieuwe lijst in en klik op de groene button Opslaan.
Hier ziet u de naam van de lijst en de beheerder. Is privé gebruik aangevinkt, dan kan deze lijst alleen door de beheerder (u) worden gebruikt. Haalt u het vinkje bij privé gebruik weg, dan kan de lijst gebruikt worden door alle gebruikers die daarvoor geautoriseerd zijn binnen uw organisatie. Klik aan de rechterkant van het scherm bij Importeer .CSV bestand op Bladeren.
Selecteer het eerder aangemaakte .CSV bestand. Klik op openen en vervolgens op de groene button Importeer.
Het bestand wordt nu geïmporteerd. Het systeem controleert het bestand. Klik nogmaals op Importeer tekst weggevallen
.
U ziet nu de geïmporteerde lijst met alle artikelen en bijbehorende aantallen. U kunt de volgorde van artikelen nog wijzigen door met de groene pijltjes het artikel te verschuiven.
U kunt een .CSV bestand ook toevoegen aan een reeds bestaande lijst. Ga met uw muis naar de groene menu¬balk naar Lijsten.
Selecteer uit het overzicht de lijst waar u de artikelen uit het .CSV bestand wilt toevoegen. Klik op beheren achter de lijst van uw keuze.
Klik aan de rechterkant van het scherm bij Importeer .CSV bestand op Bladeren.
Selecteer het eerder aangemaakte .CSV bestand.
Klik op openen en vervolgens op de groene button Importeer.
Het bestand wordt nu geïmporteerd. Het systeem controleert het bestand. Klik nogmaals op Importeer.
U ziet nu de totale lijst met artikelen. Vergeet niet om rechtsboven op de groene button Opslaan te klikken.
U kunt gemakkelijk wijzigingen aanbrengen in lijsten die u al eerder maakte. Dit doet u als volgt:
Ga naar Lijsten via de groene menubalk.
Kies de lijst die wilt wijzigen. Klik op de groene button beheren rechts naast de lijst. U ziet nu alle artikelen van de lijst op uw scherm.
Wilt u artikelen verwijderen? Klik op de lichtgroene x rechtsboven in het grijze vlak. Ook kunt u hier aantallen veranderen en de volgorde in de lijst veranderen door de zwarte pijltjes te verslepen.
U kunt in een lijst, als u daarvoor door uw 001 gebruiker bent geautoriseerd, per regel de nettoprijs, korting en voorraad zien, door te klikken op de link Prijs- en voorraadinformatie.
Die informatie is alleen zichtbaar zolang u binnen die lijst blijft. Wanneer u een andere lijst bekijkt wordt die informatie niet meer getoond. De informatie is ook alleen geldig op het moment van opvragen en wijzigt niet als in de tussentijd bijvoorbeeld de voorraad vermindert.
Een nieuwe lijst heeft altijd 1 groep, genaamd Standaard groep. Alle artikelen worden hier in eerste instantie aan toegevoegd.
U kunt nieuwe groepen, met groep-titels, aanmaken in de Beheer-instelling van een lijst. Handig om bijvoorbeeld het overzicht te bewaren.
U kunt een nieuw aangemaakte groep vullen door in de lijst zelf de artikelen daar naar toe slepen (vanuit de Standaard groep, of binnen de nieuwe groep zelf via de functionaliteit regel toevoegen of Importeer CSV bestand artikelen toe te voegen.
U kunt de volgorde van de groepen veranderen door naast de Groepsnaam op het pijltje-icoon te klikken en deze te verslepen. De Standaard groep blijft altijd de eerste groep, maar mag natuurlijk leeg blijven.
U kunt uw lijsten controleren of er uitlopende/vervallen artikelen in voorkomen. Klik nu op het tabblad Controleer lijsten. Op het scherm zet u welke uitlopende/vervallen artikelen in uw lijsten voorkomen.
Klik op Vergelijk met vervanger.
U krijgt een voorstel voor een alternatief artikel te zien. Dit artikel kunt u toevoegen aan de lijst door op het icoontje voeg toe aan lijst naast het winkelwagentje te klikken. Verwijder het vervallen artikel uit de lijst via Lijsten overzicht en Beheer.
Ga met uw muis naar Lijsten in de groene menubalk.
Kies een lijst en zet een vinkje bovenaan de lijst bij Alle artikelen:
Scroll naar beneden en klik op de groene button In winkelwagen.
De gehele lijst wordt nu aan de winkelwagen toegevoegd
Ga naar de winkelwagen en rond de order daar verder af.
Helaas is het nog niet mogelijk om over meerdere pagina's artikelregels in een lijst te selecteren, om bijvoorbeeld aan de winkelwagen toe te voegen. Als u dat wilt, is het nodig om per pagina uw selectie te maken en deze toe te voegen aan de winkelwagen en vervolgens hetzelfde op een volgende pagina te doen. In deze gevallen kan natuurlijk ook prima regel voor regel worden toegevoegd.
Het is mogelijk om 'vrije regels' toe te voegen aan een lijst. U kunt in deze regels uw eigen beschrijving van een artikel formuleren. Op deze manier kunt u bijvoorbeeld als geheugensteun artikelen toevoegen die u voor een project of installatie elders wilt bestellen.
U kunt dergelijk regels toevoegen via de knop Vrije tekst óf importeren via een CSV bestand. Als in uw CSV bestand in de eerste kolom in plaats van een herkenbaar TU artikelnummer, de omschrijving plaatst, zal die regel als Vrije tekst regel worden geïmporteerd, waarbij de tekst die in kolom A staat als omschrijving wordt gebruikt (zie Hoe voeg ik eigen artikel bestanden toe aan Lijsten).
Let op! De tekst die u op deze manier wilt importeren, mag bepaalde karakters niet bevatten (omdat die binnen een CSV import een scheidingsteken zijn), zoals een komma en punt-komma (, ;).
In de beheer-instelling van een lijst kunt u per artikel een opmerking toevoegen, met bijvoorbeeld instructies voor andere gebruikers van die lijst (minimale voorraad, altijd per 4 bestellen, voorraadlocatie C, etc.).
De opmerking wordt ook mee gegeven aan uw Verkoopkantoor als u van die lijst een offerte aanvraag doet.
Selecteer eerst de artikelen die u wilt kopiëren. Daarna verschijnt onderaan de lijst een link voeg toe aan lijst. Hiermee kunt u alle geselecteerde artikelen toevoegen aan een nieuwe of bestaande lijst.
Onderaan een lijst staat de knop Lijst exporteren als 'CSV export'.
Via deze knop kunt u een CSV bestand maken van uw lijst, waarin komma-gescheiden, het TU artikelnummer, het bestelaantal in de lijst, de factuuromschrijving en het artikelnummer leveranciers worden meegegeven. Dit bestand kunt u lokaal opslaan en bijvoorbeeld via Excel verder bewerken voor eigen gebruik.
Bekijk hier de instructie hoe u Lijsten maakt.
Als u geautoriseerd bent, kunt u direct uw lijst importeren. Bent u niet geautoriseerd, neem dan contact op met uw hoofdgebruiker.