Simple Robotic: ‘Geen enkele robot die wij bouwen is hetzelfde’

Technische Unie
3 januari 2024
Technische Unie

Een zware houtplaat optillen, er heel precies gaten in boren en die plaat weer netjes op een stapel leggen. Of de hele dag pakjes met watten vullen, die dichtmaken en bestickeren. De robots van Simple Robotics draaien hun… eh… hand er niet voor om. 

Na de HTS gestart met de bouw van robots

Simple Robotic is het bedrijf van Thijs Huisman: “Na de HTS liep ik op aanraden van mijn vader stage bij een robotbouwer. Dat bedrijf groeide in korte tijd van een kleine tien personen uit naar een organisatie met vijftig collega’s. Voor mij de ideale gelegenheid om mee te groeien en mijzelf op meerdere gebieden van robotontwerp en -bouw te ontwikkelen.”

Speciaalmachines

“De jongens die hier werken vinden het leuk om één keer een robot te ontwerpen voor een specifieke taak. Of liever nog: meerdere robots die moeten samenwerken. Speciaalmachines noemen wij die. Als je groter groeit, moet je vaker dezelfde robot gaan bouwen, repeterend werk doen. Dat vinden wij absoluut niet leuk – we bouwen ze misschien wel, maar zelf zijn wij absoluut geen robots! Daarom is dit voor ons een ideale bedrijfsgrootte.”

Thijs Huisman Simple Robotic
Engineering van een nieuwe robot

Het begint met een vraag

“Ons proces begint met een probleem of vraagstelling van de klant: ‘Dit loopt niet goed.’ Of: ‘dat willen we automatiseren.’ Dan bespreken we het en laat ik met een schets zien hoe zo’n robot eruit kan zien. Als de klant daarmee akkoord is, draag ik het over aan de engineers. Zij tekenen alles in detail en werken het uit.

Daarna wordt de machine bij ons in Uitgeest gebouwd en uitgebreid getest. Pas als alles optimaal functioneert, wordt de robot bij de klant in zijn bedrijfsproces geplaatst.

Soms zijn wij ook onze eigen opdrachtgever. Dan heeft iemand in het team een idee en bouwen we een robot voor een specifieke taak. Die proberen we vervolgens in de markt te zetten.”

Herkenbare gele kleur

“Veel van onze robots zijn in de basis van het merk FANUC, dat is de Toyota onder de robots. Je hebt ook verschillende Europese merken, maar onze ervaring is dat ze in Japan vooroplopen – van de software die de robot aanstuurt tot service en de beschikbaarheid van reserveonderdelen. We komen in ons werk FANUC-robots met de herkenbare gele kleur tegen uit 1985 die nog steeds draaien – al zijn dat wel de uitzonderingen.

Wat ook fijn is als je meestal voor een vast merk kiest: softwarematig is elke robot hetzelfde. Van de kleinste robot tot de allergrootste. Dus de aansturing hoeven we niet steeds opnieuw uit te vinden.”

Krachtpatser

“De kleinste robot die wij bouwen kan misschien 5 kilo tillen. Het loopt tot robots die maar liefst 2.000 kilo kunnen tillen – een complete personenauto.

Wij laten die robots samenwerken op de wijze die de klant van ons vraagt en voegen er componenten aan toe. Op die manier ontstaat elke keer weer een unieke robot die past bij de vraag van de klant.

Wij bouwen de robot, van het laswerk van de sokkel tot de installatie en de software er omheen. Ook kijken we naar de aan- en afvoer. Maar we bouwen geen complete productielijnen. Dat is niet ons specialisme.”

Robots bij Technische Unie?

“Bij de bouw van speciaalmachines is flexibiliteit van groot belang. Dat vragen we ook van onze leveranciers. Technische Unie biedt dat. Als wij ’s avonds voor 20.00 uur bestellen, hebben we de artikelen de volgende dag in huis. Dat loopt van kabels en pneumatiek tot onderdelen van besturingspanelen en beschermende slangen die om de robot heen lopen. Op die manier kunnen wij dóór, dat is heel belangrijk.

Trouwens, als ik erover nadenk: voor Technische Unie zelf kan ik ook wel wat toepassingen met robots bedenken. Misschien moeten we eens een keer een kop koffie gaan drinken?”