‘Renewable energy voor iedereen toegankelijk maken, daar gaan we voor.’
Het Phoenix Contact-paneel in Inspiratiecentrum Smart Industry is recent vernieuwd en uitgebreid. Eerder dit jaar vierde de organisatie al haar honderdjarig bestaan. Hoog tijd om bij te praten met algemeen directeur Walter van Aken.
Foto boven het artikel: links Robert Poolman, rechts Walter van Aken.
Jullie staan inmiddels wereldwijd in de top-10 van bedrijven op het gebied van elektrotechniek. Hoe verklaar je het succes van Phoenix Contact?
“Dat heeft ermee te maken dat wij zo langzamerhand een speler van formaat zijn. Daardoor zijn we voor onze klanten nu ook belangrijk in hun grotere industriële automatiseringsprojecten.
Tegelijkertijd zijn wij een familiebedrijf. Dat voel je in alle haarvaten van het bedrijf, het zit in ons DNA. Phoenix Contact wordt niet geregeerd door de waan van de dag, zoals je bij andere multinationals en beursgenoteerde bedrijven nog weleens ziet. We hebben een breed en innovatief portfolio. Maar als het om investeringen gaat, zijn wij van de oude leest. De portemonnee moet gevuld zijn, voor we geld uitgeven.”
Maatschappelijke betrokkenheid is belangrijk in de keuzes die jullie maken?
"Al vanaf het begin van Phoenix Contact ontwikkelen we technologieën voor een betere toekomst. Voor ons is technologie de sleutel tot welvaart en duurzame groei. Daarom hebben wij altijd een doel voor ogen gehad. En kiezen we er als organisatie nadrukkelijk voor een purpose te hebben: 'Samen creëren we een duurzame wereld gebaseerd op onze passie voor technologie en innovatie' en een missie: 'Empowering the All Electric Society’. Met oplossingen voor elektrificatie, netwerkkoppeling en automatisering dragen wij bij aan een wereld met hernieuwbare energie voor iedereen.
We hebben de expertise, de producten en de oplossingen om deze wereld actief vorm te geven. Dit komt omdat we onszelf zien als een actief onderdeel van de maatschappij. Het is duidelijk dat onze acties een impact hebben. Daar kunnen en willen we aan afgemeten worden.
Renewable energy voor iedereen toegankelijk maken, daar gaan we dus voor – ook samen met onze partners. Alles wat we doen, is daarop gericht. De projecten die we uitvoeren, dragen straks allemaal bij aan het terugdringen tot de 1,5 graad Celcius opwarming van de aarde, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. Dat nemen we op in een productpaspoort dat wij geïntroduceerd hebben en op korte termijn voor alle producten in ons portfolio beschikbaar zal zijn. Vooruitlopend op die stap hebben we in 2023 voor het eerst een sustainable jaarverslag uitgebracht.
Natuurlijk vinden we het belangrijk dat ketenpartners zich hierin herkennen. Het groene inkoopbeleid van Technische Unie is voor ons een bewijs dat jullie hetzelfde denken als wij op dit belangrijke onderwerp."
Jullie komen uit één nest met Rittal en EPLAN. Dat is in 2014 veranderd?
“Onze drie organisaties zijn in de loop van de jaren fors gegroeid. Elk bedrijf had vanuit het eigen hoofdkantoor een eigen organisatiestructuur en een andere manier van raporteren. Dat werd binnen één organisatie, Cito Benelux, steeds gecompliceerder. Daardoor hebben we besloten om als drie aparte BV’s door het leven te gaan.
Cito Benelux is nog steeds de facilitator van de gebouwen en ons terrein, maar verder zijn we meer goede buren geworden. We kunnen bijvoorbeeld niet meer in elkaars CRM-systemen kijken. Maar als we samen deelnemen aan beurzen, staan we steevast op één stand of naast elkaar.”
In inspiratiecentrum Smart Industry hebben jullie onlangs een nieuw paneel geplaatst. Jullie investeren in samenwerking?
“Ik sta voor een marktgroei in Nederland. Dat kun je alleen maar bereiken door nauw samen te werken. Technische Unie is daarbij een van de belangrijke groothandels op het gebied van de industrie. Daarbij: ik geloof in persoonlijk contact. In fysieke aanwezigheid, niet alleen maar online.
Het nieuwe paneel in jullie inspiratiecentrum omvat ons complete portfolio. Dus niet alleen connectivity, ook netwerk & security, control, power & reliability, signalering, functional safety, load balancing en ga zo maar door. De eerste reacties op het paneel zijn enthousiast. Tijdens de Beurs Smart Industry in Eindhoven zeiden bezoekers tegen mijn collega’s: ‘Sorry, nu moet ik echt gaan, anders kan ik de rest van de beurs niet bezoeken.’ Dat vond Robert Polman, mijn collega die elke dag nauw samenwerkt met Technische Unie, natuurlijk hartstikke leuk om te horen.”
Wanneer kunnen we een eigen Phoenix Contact-laadpaal verwachten?
“Die komt er niet! Verschillende klanten van ons bouwen laadpalen, wij willen niet met ze concurreren. We leveren kabels, controllers en componenten voor met name high end DC-laadpalen. Geen eigen palen dus.”
Mag ik je bedanken voor dit interview?
“Dat mag zeker, graag gedaan. Mag ik op mijn beurt dan Technische Unie én alle klanten van harte bedanken? Hoe groot jullie ook zijn, je bent een familiebedrijf. Dat merk je in alles. Ik ken heel veel mensen van Technische Unie al heel erg lang. En zij kennen mij en mijn collega’s. Dat schept een band.
Verder wil ik graag de klanten van Technische Unie bedanken die voor Phoenix Contact kiezen. Zij hebben ervoor gezorgd dat wij nu honderd jaar bestaan, zo simpel is het. Allemaal bedankt!”.