Altena Yachting bouwt op de eigen werf in Raamsdonksveer jachten tot 25 meter. Daarbij wordt samengewerkt met vaste partners als installatiebedrijf Quadraat Maritiem, Legrand en Technische Unie. Op een jacht in aanbouw wordt voor het eerst Living Now toegepast, de nieuwe lijn van BTicino.
‘Heel normaal om niet-normale dingen voor elkaar te doen’
Ruim 2 jaar van cascobouw tot oplevering
Bij Altena Yachting komen jaarlijks gemiddeld 150 schepen binnen, voor allerlei werkzaamheden – van nieuwbouw tot reparaties. Wouter Volder, bedrijfsleider Altena Yachting: “Een gemiddeld nieuwbouwproject duurt 2 jaar, vanaf de start van de cascobouw tot het moment dat het schip wegvaart. Het ontwerptraject komt daar nog bij, dat duurt zeker nog een half jaar tot een jaar.
Momenteel worden er op de werf een 20 meter en 24 meter gebouwd van het type Doggersbank. Nagenoeg alle schepen zijn custom build, waardoor een jacht uniek en volledig naar wens van de klant is. Een klant komt dan met een tekening of een foto langs en we bespreken de mogelijkheden. Steeds vaker is er bij nieuwbouw ook een ontwerper betrokken voor het interieur.
De schepen die we bouwen, zijn tot 24 meter lang. Dat heeft een reden. Om te beginnen passen grotere schepen niet in onze werf. Maar de regelgeving voor schepen vanaf 25 meter is ook anders, je moet aan veel meer vereisten voldoen.
Met klanten hebben wij een hechte band. Veel klanten lopen ‘achter op de werf’ en hebben rechtstreeks contact met ons personeel. Ze komen vaak ieder jaar langs, ook voor de winterstalling. Op die manier bouw je echt een band met elkaar op.”
Een schip is eigenlijk een klein dorp
Als ‘vaste’ inleenelektricien bij Altena Yachting neemt Jos de Jong, eigenaar Quadraat Maritiem de complete elektrische installatie aan boord voor zijn rekening. Van het aansluiten van de motoren, tot navigatieapparatuur en verlichting. Jos de Jong: “Ik heb nog andere opdrachtgevers, maar alleen in de scheepvaart. Dat is echt een specialisme, je hebt te maken met 12 of 24 Volts gelijkstroom, 230-400 volt met generatoren bepaalde pompen, specifiek schakelmateriaal, enzovoorts. Dat heb je niet als je in woningbouw werkt.
In een schip kom je verder alles tegen wat je ook in een klein dorp hebt. Een verschil is: de betrouwbaarheid is nóg belangrijker. Deze schepen worden door hun eigenaren vaak in het weekend gebruikt, op plekken waar je niet altijd makkelijk bij kunt komen. Reparaties uitvoeren is dus niet eenvoudig, al kun je tegenwoordig veel op afstand uitlezen en instellen.
Voor het elektrische deel ben ik de wegenwacht van het schip. De opdrachtgever heeft mijn telefoonnummer, mocht er iets kapot zijn. Dat stem ik dan wel eerst af met Altena, als zij het goed vinden, ga ik direct aan de slag.
In het schip dat nu in aanbouw is, is gekozen voor Living Now, de nieuwe lijn van BTicino. BTicino is dé standaard aan boord van deze schepen. Het is schakelmateriaal met Italiaans design, met een Duitse degelijkheid. Het is bijna storingsvrij, er gaat maar zelden iets kapot.”
Het is heel normaal om niet normale dingen voor elkaar te doen
Cor Groeneveld, Accountmanager OEM & industrie bij Legrand stond als kleine jongen al bij de Altena-werf te kijken naar de schepen die werden gebouwd: “Ik ben altijd onder de indruk geweest van dit bedrijf, ook om de cultuur die er heerst. Of je nu een kleine aankoop doet in de watersportwinkel of een compleet jacht laat bouwen, iedereen is gelijk. Maar ook Jos de Jong van Quadraat Maritiem ken ik al bijna 28 jaar, waarin BTicino altijd een rode draad is geweest.
Bij de introductie van Living Now was er maar één demokoffer beschikbaar in Nederland. Die namen we mee naar het overleg met de architect, om de kleuren te kunnen bepalen. Een raampje, met de gekozen kleur, bleef hier tijdelijk achter. Even later had een andere opdrachtgever precies dat raampje met die kleur nodig. Wouter heeft het raampje toen uit de spuiterij gehaald, het lag op het schip in aanbouw. Collega’s vinden het niet leuk dat je een schip betreedt dat afgeplakt is en afgespoten, maar nood breekt wet. Het is in onze samenwerking eigenlijk heel normaal dat je niet normale dingen voor elkaar doet, dat vind ik zo mooi.
Toen de keuze voor Living Now eenmaal was gemaakt, konden we het snel bestellen. Technische Unie is sinds jaar en dag dé BTicino-partner van Legrand in Nederland. Zij hadden deze lijn al gecodeerd, dus de artikelnummers waren er al en er kon direct besteld worden.”
Voor acht uur besteld, morgen in huis – of op de werf
Bij zowel Altena Yachting als Quadraat Maritiem komt Technische Unie vrijwel dagelijks langs. Theo Bot, industrievertegenwoordiger Technische Unie: “Onze chauffeur weet precies waar hij moet zijn. Sommige artikelen worden bij de installateur afgeleverd, andere op de werf, vooral de langere materialen zoals leidingen. Als logistieke dienstverlener weten wij verder dat snelheid in de maritieme wereld van groot belang is. Als je ’s avonds voor acht uur BTicino of een ander product bij ons bestelt, leveren we de volgende dag al, als het artikel op voorraad is.”
Jos de Jong: “Als een klant mij belt dat zijn iets niet werkt aan de technische installatie van het schip, moet dat soms gelijk opgelost worden. Zeker als het met veiligheid te maken heeft. Doorvaren mag dan niet met deze schepen. Maar je kunt ook niet zomaar in een haven blijven liggen, die plekken zijn soms wel een jaar van tevoren gereserveerd. Als ik ’s avonds voor acht uur bij Technische Unie bestel, kan ik de volgende ochtend direct de artikelen gebruiken die nodig zijn om de installatie weer werkend te krijgen. Het schip kan dan weer verder varen volgens het geplande schema.”