Elke 2 jaar staan de enorme hallen van de Frankfurter Messe compleet in het teken van de ISH-beurs. Dé toonaangevende beurs in Europa op het gebied van sanitair, verwarming en wateroplossingen. Ook in 2023 was de ISH weer een groot spektakel. Meer dan 150.000 bezoekers van over de hele wereld bewonderden het nieuwe aanbod van de grote merken. En wij waren er vanzelfsprekend ook bij.
EENHEID, KLEUR EN VIER NIEUWE STIJLEN; DÉ TRENDS OP DE ISH-BEURS IN FRANKFURT
Glazen baden, waskommen met bloemmotief en genderneutrale toiletten: er waren genoeg noviteiten die flink in het oog sprongen. “Toch was het algemene beeld voor 2023 een verdieping en uitbreiding van de bestaande trends”, vertelt Manager Productgroep Sanitair Job Bogaard. Hij was voor de tweede keer in Frankfurt aanwezig. “Pastelkleuren zijn steeds prominenter aanwezig, rood koper is in opkomst, zwart blijft - zij het in mindere mate - en matwit stoot glanzend wit dit jaar officieel van de troon. Niet alleen voor keramiek maar ook voor meubels en zelfs kranen! Wel echt nieuw, is dat de industriële look plaatsmaakt voor vier nieuwe stijltrends. Namelijk: japandi, shiny, jungle en loft.”
Meer eenheid
“Wat verraste tijdens de rondgang op de beurs, was dat veel leveranciers hun assortiment flink gaan verbreden”, vertelt Teammanager Inkoop Jordy van Oostwaard, die ook in maart in Frankfurt was. “Zo kennen we hansgrohe voornamelijk als leverancier van kranen, maar vanaf dit jaar brengen zij ook keramiek en badkamermeubelen op de markt. Dat is opvallend te noemen! hansgrohe gaat hierbij uit van een holistische badkamer waarin alle elementen zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd. En Villeroy & Boch, juist weer bekend van het tijdloze keramiek en stijlvolle badkamermeubelen, start dit jaar met kranen en douchesystemen. Wat je dus ziet, is dat klanten voortaan steeds vaker voor hun gehele badkamer terechtkunnen bij één merk of leverancier. Zo is er ook steeds gemakkelijker eenheid te creëren in de badkamer.”
Duurzaamheid
Ook oplossingen voor verwarming en klimaat waren vertegenwoordigd op de beurs. “Het was echt dringen geblazen bij alle stands die iets met warmtepomptechnologie en energiebesparing lieten zien”, vertelt Jordy. “Ook werden nieuwe technieken gepresenteerd die helpen met waterbesparing, zoals de Hydraloop. Dit is een systeem dat afvalwater van de douche, wasmachine en vaatwasser opnieuw inzet om bijvoorbeeld de wc door te spoelen. Ook bij fabrikanten zoals Grohe en hansgrohe krijgt dit onderwerp steeds meer aandacht. We verwachten de komende tijd meer en meer concrete oplossingen en producten die gaan helpen om water te besparen.”
Cradle to Cradle
Cradle to Cradle of circulaire producten winnen terrein en er is steeds meer mogelijk. Zo kwamen we deze toiletzitting tegen van volledig gerecycled materiaal. En douchearmaturen die ook compleet Cradle to Cradle zijn gefabriceerd.
Water besparen met Geberit
Geberit presenteerde een compleet nieuw spoelsysteem voor het nieuwe wandcloset Acanto: het Turboslush 2.0-systeem. Hiermee is het mogelijk om krachtig te spoelen met minder water.